Co mě ve Stockholmu překvapilo

Formát psaní data. Najdi vzorky z osmého srpna, řekla mi Carina a já jsem se plna entuziasmu ponořila do mrazáku. Na místě předpokládaného data se ale nacházel podezřelý kód. Stejně tak na protokolech, v novinách, prostě všude. Ve Švédsku se totiž datum píše jako šestimístné číslo bez pomlček, teček či lomítek. Nejdřív rok, potom měsíc a nakonec den. Dneska je 131007. Rychle jsem se naučila číst to odzadu.

Spousta otců na rodičovské dovolené. Můžete s tímto fenoménem souhlasit či ne, pravdou ovšem je, že v českých zemích je stále záležitostí okrajovou až teoretickou. Vidět to naživo ve větším množství je zajímavé, protože nezvyklé. Zpočátku přitahovali moji pozornost blonďatí tatínci severského typu, kteří cestovali autobusem s několika čokoládově hnědými, kudrnatými dětmi. Z míšení lidí všech barev i tvarů, ke kterému tady dochází, vznikají opravdu zajímavé kombinace rysů. Ty děti jsou neuvěitelně hezký.

Značka pro koruny. Znak, který se mi zdál naprosto přirozený, označení korun za číslem obnosu (10,-) se ukázal nebýt až tak univerzální. Švédské koruny jsou 10:-. Měla jsem pokaždé pocit, že tam nějaký šotek kreslil smajlíka a nedokreslil.

Městská hromadná doprava. Do autobusů se nastupuje jen předními dveřmi a v celém městě je jediná tramvajová linka, která slouží spíš jako atrakce než účelový dopravní prostředek. V každém autobuse je vcelku prostorný a vždy poloprázný koš na odpadky.
Pokud si vyhledáte trasu z A do B na webových stránkách stockholmské lokaltrafik, můžete si zjistit i kolik oxidu uhličitého vyprodukuje vaše cesta autobusem a kolik je ho ušetřeno ve srovnání se stejně dlouhou cestou autem.

Hradní stráž. Zatímco muži strážící Pražský Hrad jsou jeden jako druhý a hlavy jim zřejmě rovnali podle pravítka do stejné výšky, stockolmská hradní stráž je zcela nesourodá skupina. Kromě toho, že tělesná konstituce nemá pro přijetí zřejmě význam, zamětsnává stráž i slečny cca 155cm/50 kilo. Všichni nicméně pochodují vznosně a hrdě na svou funkci.

...a mnoho dalšího.

Komentáře

Oblíbené příspěvky