Rok v knihách - 2013

Tok stránek v diáři nadepsaném 2013 se už zastavil na té poslední očíslované a za ní následují poznámky s knihami. Tenhle rok už možná žádný diář nebude. Dost často zapomínám, že ho vůbec mám a funkci připomínače termínů přebírají to do listy (těch mám zase opravdu hodně). A funkci zaznamenávače vzpomínek zase deník...i když tam jsou události zmíněny dosti neexaktně. Zato však daleko osobněji.

Rok 2013 mi přinesl hodně zajímavých knih, ať už jsem na ně narazila náhodou v knihovně nebo mě obdaroval nějaký dobrodinec. Také propadám lehkému bibliofilství. Občas mě přepadá neodolatelná touha po nákupu knih. Ho.Ho.Ho. Stále konzum, ale vyšší level než hadry. Hezké věci, ovšem s přidanou hodnotou. Pomalu se mi přestává dostávat poliček v knihovně.

Jerome Klapka Jerome: Tři muži ve člunu (o psu nemluvě). Z tohohle tenkého svazečku se zdá, že floutci byli floutky i v 19. století, a sranda s nimi byla veliká.

David Mitchell: Hybatelé. Více či méně propojené příběhy, které spolu všechny souvisí a nakonci se propletou docela...skvělý počin autora s neskutečně kouzelným pohledem na svět. Jedno přečtení nestačí.

(A ano, napsal taky Atlas mraků, ale ten nemůžu v knihovně sehnat.)
Paulo Coelho: Alchymista. Veelká a očividná metafora o hledání a cestě životem. Velmi inspirující.

Julio Llamarez: Žlutý déšť. Přírodně lyrická pomalá životní tragédie starého muže, kterého spolu s vybydlenou vesnicí pohlcuje příroda. Zatímco lidství upadá, hory si berou prostor zpět. Tak náhderně napsáno, že něco ve mně ještě dlouho přemýšlelo o samotě a pomíjivosti a po tvářích se tomu koulely tiché slzy.

Neil Gaiman: Kouř a zrcadla. Povídky skvělého fantasty. Jeho příběhy prostě chcete žít.

Josef Škvorecký: Prima sezona.  Návrat do gymnaziálních let za mým oblíbeným příběhem. Ukázalo se ovšem, že nejen příběh stojí zato, neboť Škvorecký píše vážně skvěle.

Joe Dunthorne: Ponorka. Oliver Tate a jeho podivnosti mě fakt bavily. Nepřijdu si pak tolik divná.

Terry Pratchett: Těžké melodično. The day, when music died. A tak.

Intimní Karel Hynek Mácha. Šmírácký pohled do života básníkova prostřednictvím jeho deníků. Zajímavé (ovšem podle toho, jak se nad nimi leckterý literární pramen pohoršoval jsem čekala něco daleko drsnějšího)

Sergej Lukjaněnko: Svět stínu. Druhý díl příběhu o hvězdách a nesmrtelnosti. Kvalitní epika plus spousta materiálu k úvahám.

Isaac Assimov, Robert McBridge Allen: Kalibán. Roboti to nemají lehké. Kniha od klasika science fiction o závislosti na technice, odvaze a změně. 

Paul Vandenberg: Skrytí vládci. Ani velkým mužům historie se nevyhýbají nemoci, i když se to dotyční snaží mnohdy zatajit. A kde jsou nemoci, jsou i lékaři, kteří měli často větší vliv na běh států, než samotní vládici. Dozvíte se tady třeba o tom, jaká byl Hitler psycická troska nebo přesný plán toho, jak se vybraní šlechtici snažili zabít Rasputina.
Terry Pratchett: Temná strana slunce. Nezeměplošská knížka, která se zprvu tváří velmi oddechově, ale ke konci jsem zjistila, že jsem celou dobu brutálně nedávala pozor.

Elizabeth Kübler-Rossová: Světlo na konci tunelu (úvahy o životě a umírání). Kniha slavné psychiatričky o smrti, srovnání se se životem a mimotělních zkušenostech. Obsahuje mnoho příběhů dětí umírajících na rakovinu, útlocitné povahy u ní mohou trpět. Pro mě to byla tenhle rok zásadní kniha, ať už jde o přístup k nemocným nebo životu jako takovému. Při čtení jsem měla pocit, že mi ta paní předává pravdu, těžce nabytou životními zkušenostmi...a co víc, že ta pravda je i moje pravda.

Josef Škvorecký: Pulchra - příběh o krásné planetě. O planetě, která byla druhým pokusem Boha ve věci stvoření světa a tentokrát se mu povedla bez chyb, takže si tam všichni žili v harmonii. 

Helen Fieldingová: Bujná fantazie Olivie Joulesové + Celebrity pro Afriku. Pokus uvolnit přetažené mysli a nezbláznit se v čase předvánočním. Bavilo mě to, protože tahle paní píše svižně a vtipně. (Bohužel jsem ale tímto přečetla všechny knížky, které od ní v češtině vyšly). Pokus byl úspěšný.

Václav Cílek: Prohlédni si tu zemi. I když vidíme jen obyčejné věci, stejně toho vidíme hodně. Pro každé rozpoložení se tu najde esej.

plus rozečteno, některé už delší dobu: Anna Karenina, Ženy, které běhaly s vlky, Konec prokrastinace, Hejno bez ptáků.


P.F.: Děkuji za přízeň v roce minulém (minul nás, ale my jsme pořád tu...jaká pěkná analogie.) a přeji Vám barevný a zajímavý rok 2014!

P.S.: Lidé, čtěte!

Komentáře

Oblíbené příspěvky