Jakej je svět

Stává se mi to opakovaně. Do rozepsaného příspěvku si uložím nějaký zajímavý odkaz nebo nápad a představuju si, že *jednou*, brzo, k němu napíšu delší smysluplný text. V 99% případů se tak nestane. Pak projíždím svůj seznam sledovaných blogů a stýskám si, že blogosféra už asi opravdu umřela, když si uvědomím, že k tomu sama přispívám. Zejména svými nároky na sebe, že budu psát větší příspěvky, než na jaké mi stačí mozková kapacita. V poslední době se mi zase vrátila chuť šít, takže se spíš snažím zdokonalit šití šatů na ramínka, zatímco procesuju zážitky z psychoterapií, které jsem odvedla (můj supervizor si vzal dlouhou dovolenou). 

Takže jdu na to, napravit alespoň část svých závazků, které jsem si k tomuto prostoru dala.

 

Tenhle příspěvek měl být věnovaný rozboru článku, který jsem před časem našla na Seznamu. Uložila jsem si ho, protože mi přijde jako hvězda mezi všemi pochmurnými výpověďmi o stavu světa. Článek informuje o výzkumu, který se zabýval tím, proč mají lidé pocit, že se svět neustále morálně propadá. Ukazuje se, že je tomu tak ve všech historických epochách - lidé od doby svého narození "vnímají" úpadek morálních hodnot a predikují brzký zánik civilizace z důvodu rozpuštění struktury světa. Mohou za to dvě kognitivní zkreslení. První je způsobené tím, že v přítomnosti máme tendenci všímat si zejména negativních zážitků - v průběhu evoluce se ukázalo, že v nebezpečí přežijí ti ostražitější (zjednodušeně řečeno). V případě ukládání zážitků do paměti je ale situace zcela opačná, lidská paměť v průměru ukládá příjemnější vzpomínky, zatímco ty negativní vypouští. Dohromady tato zkreslení vytvářejí iluzi, že dřív bylo lépe a svět kontinuálně upadá. 

(zdroj)

V datech je tahle tendence zaznamenaná od 40. let 20. století. V literatuře všeho druhu ji ale můžeme najít napříč historií ve formě přesvědčení, které autoři buď napřímo nebo ústy svých postav artikulují. Když jsem si o tématu povídala s kolegou, vzpomněl si na historku o (snad) Aristotelovi, kterou slyšel ve škole - do praxe se tehdy zaváděl psaný text a velký filosof si stěžoval, že když lidé nebudou muset udržovat znalosti v hlavě, již tak líné lidstvo úplně zhloupne. Neodhadl, že předávání znalostí psanou formou se stane jedním z hlavních motorů pokroku. Nevím, jak moc historicky přesná tato historka je, ale pěkně ilustruje to, o čem článek mluví. Že v oblastech charakteru a morálky máme tendenci předpokládat, že bude pořád hůř. To, že u spousty problematických témat fungují velmi dobře kolektivní obranné mechanismy, které lidem umožňují nevidět a neřešit skutečně palčivé problémy, je téma na další práce. 

Přečíst si zprávu o výzkumu v tom článku mi ale pomohlo si trochu víc uvědomit, jak moc je naše vidění světa zkreslené jak vývojem lidského druhu jako takového, tak i naší osobní historií. Na téma nejistoty předpovědí mám ráda také práce Nassima Nicolase Taleba, který se zabývá předpověďmi v byznysu.

 Konec zprávy o stavu světa, který na tom morálně není pravděpodobně tak špatně, jak by se zdálo.



Komentáře

  1. Taky si nemyslím, že morálka je horší, ale podle studií od osmdesátých let opravdu hloupneme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je zajímavý postřeh. A kdo všechno byl testován? Celá populace? Co vím tak průměrné iq je pořád plus mínus sto.

      Vymazat
  2. To je to samé, jak si v každé generaci rodiče říkají, jak je ta dnešní mládež zkažená oproti době, kdy byli mladí oni...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No přesně. Oni rebelovali proti opravdovým problémům, kdežto ti dnešní mladí rebelují proti logice a řádu které drží svět pohromadě! :D
      (A nehledě na to jak se doba změnila k horšímu, že...)

      Vymazat
  3. Děkuji za logické vysvětlení principu zdánlivého morálního úpadku. Tím se bude dát docela dost flexit v rozhovorech s kamarády a kolegy, na babičku to vytahovat nebudu :-)
    Děkuji za pokračování v psaní blogu. Mám ho moc ráda.

    OdpovědětVymazat
  4. Díky za vysvětlení... zrovna se v tom taky tak nějak patlám... a ještě jsem si pro "vylepšení" vybrala k přečtení 1984 ;-).... Blog ráda čtu, tak se těším na nové příspěvky, ať už šicí nebo přemýšlející...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nedávno jsem přemýšlela o tom, že Orwell musel mít s lidma fakt problém když napsal 1984 a Farmu zvířat :D
      Díky, díky, budu se snažit udržovat se aktivní!

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky